Fred en Jolanda in Costa Rica

Samara, stille oceaan

Samara, 17 maart

Gisterochtend zijn we weer vertrokken uit Rincón de la Vieja in het noordwesten richting de stille oceaan. Het eerste uur deden 12 km in iets meer dan een uur. Daarna kwamen we uit op de PanAmerican highway, wat niet meer was dan een stoffige tweebaansweg/zandpad.

Na de afslag naar een ‘kleinere’ weg ging het al een stuk beter. Natuurlijk even een koffiestop bij een soda gedaan. Altijd een belevenis! Ook dit keer werden er bekers bij elkaar gezocht voor de koffie. We kregen een grote en een kleine, maar wel netjes op een soort van schoteltje! Meneer deed erg zijn best.

Het was al droog, maar het wordt nog steeds droger. In dit land, waar het zo ontzettend veel regent is een groot drinkwaterprobleem en kunnen de boeren hun vee bijna niet meer laten drinken. Rivierbeddingen van meer dan 15 meter breed liggen helemaal droog.

Na ruim 3,5 uur zijn we bij het strand van Samara aangekomen. Gelijk worden we overvallen door de enorme warmte. Ons plan om morgen weer een hike in één van de parken te doen stellen we meteen ter plekke bij. In de middag geslenterd langs de leuke winkeltjes met de bekende rommeltjes. We willen heel graag voor een aantal dierbaren wat meenemen, maar jongens! Er is hier werkelijk niets wat maar een beetje de moeite waard is, wat een rommel! Het enige wat je veel ziet zijn prachtige schalen en vazen van gepolijst hout, maar die kosten allemaal rond de 120 dollar. We hebben wat sigaren gekocht voor collega Gert, maar dan zonder de verpakking. Op de verpakking staan nl. de meest gruwelijke ziektes en misvormingen, ongeboren misvormde baby’s, gebitten en longen waar niet veel meer van over is.

Bij de lunch in een schaduwtuin bestellen we één broodje, want Fred eet nooit iets in de middag. We krijgen automatisch een tweede bord erbij, want het is hier heel gewoon om een maaltijd te delen.

We sjokken in de warmte terug naar de kamer om een douche te nemen. En we vallen bij de airco een uurtje lekker in slaap. Kan ik weer wat inhalen, want ik ben nog steeds niet gewend aan het tijdsverschil. Elke nacht ben ik om twee uur klaarwakker. Rond negen uur ’s avonds lig ik al in diepe slaap.

We lopen naar een boekingskantoortje om een snorkeltocht te boeken, die blijken (vijf uur) al dicht te zijn, maar de mevrouw in het naastgelegen hutje/winkeltje belt voor ons en het komt allemaal goed (hopelijk).

En dan is het tijd om eindelijk eens zo’n coctail te nemen die je overal ziet, met de meest exotische namen: je kan kiezen tussen sex on the Beach, of een Orgasm. De eerste heb ik in Bali geprobeerd, maar dat was een koude douche. Ik hou het bij de lokale specialiteit. Een groen drankje, dat ik maar heel langzaam en voorzichtig opdrink, want het stijgt snel naar het hoofd. Heerlijk genieten.

Bij het avondeten neem ik meestal een groot glas met vers fruitsap. Dat kost dan ongeveer 2 euro. Een wijntje kost ongeveer 5 euro. Als echte Hollanders hebben we in de supermarkt een pak wijn gehaald, ook voor 5 euro, voor ’s avonds op het terras of balkon voor het slapen J.

Tijdens de snorkeltocht gaan we eerst op zoek naar dolfijnen. Het lijkt erop dat het niet gaat lukken, maar op het laatst zitten we toch midden tussen een grote groep. Het is lastig om ze op de foto te zetten, want het zijn geen tuimelaars. Af en toe komt een rugvin boven water en zie je een klein beetje van het lichaam. Maar het is met de ogen zelf enorm genieten. We zien ook nog heel vlakbij een enorme schildpad. Meer dan een meter groot. Verder het is het een genot om de pelikanen te zien vliegen. Om beurten doen ze achtereenvolgens een paar vleugelslagen.

Het snorkelen ging prima, er waren golven, maar niet te hoog. Een paar visjes en diepblauwe zeesterren, verder niet veel. Evengoed was het erg leuk. Op de terugweg stopt ons taxibusje midden op een brug en laat ons uitstappen, omdat er een flinke krokodil ligt.

Nadat we het zout hebben afgespoeld willen we nog even naar het strand, want het is vandaag misschien iets minder heet. Gisteren smolten de slippers zowat op het zand. Maar Fred ligt op mij te wachten terwijl ik nog met natte kleding, natte haren en natte bikini in de weer ben, en is gelijk in slaap gevallen. Ook goed!

Strand kan over een uurtje ook!

Morgen begint de terugweg naar San Jose. Daar leveren we de auto in en de volgende nacht worden we om half drie geloof ik opgehaald voor de vlucht naar Panama.

Rob en Pauline

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie@Costa Rica. Geniet van de laatste dag en goede reis terug.

Connie van Gelder

Jammer voor jullie maar zeker ook heel jammer voor ons allen die jullie gevolgd hebben. Super bedankt voor alle tijd die jullie ook nog eens hierin gestoken hebben. Wij hebben (mee)genoten. xxxx Je nicht