Fred en Jolanda in Costa Rica

Verkeersles

Verkeersles

We nemen afscheid van de rastamama in de lodge. Wat een prachtmens! Een slanke oma met een flinke rasta en een kleurige gehaakte rastamuts. Strakke legerjeans aan.

Het eerste stuk is het flink ploeteren. De weg is heel slecht. Maar ons werkpaard trekt ons zonder moeite er door heen. Hebben wij al moeite… onderweg komen we opa’s op te fiets tegen, die moeiteloos met één hand aan het stuur en de andere hand aan de paraplu doorkarren. Het regent dus, maar het begint op te klaren.

Eenmaal op de ‘snelweg’ gaat het prima. Het eerste stuk is prima asfalt, daarna wordt het weer slechter. Onderweg moeten we lang wachten omdat de weg over een aantal kilometers wordt opgelapt.

Natuurlijk hebben we ons voorbereid op de verkeersregels en de borden, maar er zijn toch ook afwijkende regels:

- een doorgetrokken streept betekent volgens mij niet dat je er niet overheen mag. Er wordt overal ingehaald. Het gaat soms maar net goed.

- Je mag 80 km rijden, maar heel vaak om onverklaarbare reden 60 km. Er is nooit een bord met einde van de 60 km. Je mag dus 80 km rijden als je er weer zin in hebt.

- Bij een schoolzone mag je maar 40 km. Maar dat telt niet. Je rijd gewoon 80 km.

- Bij een splitsing NOOIT oprijden tot de stopstreep, want binnendoor kruisen of de bocht afsnijden is de juiste regel

- Rood stoplicht betekent stoppen als je er zin in hebt. Doorrijden mag ook.

- Rechts afslaan mag altijd, ook als het stoplicht op rood staat.

- Rechts voorsorteren mag ook als je er zin in hebt om rechtdoor te rijden. Je komt dan ‘van rechts’ en dan heb je dus voorrang op de andere rij.

- Als je stilstaat langs de kant van de weg hoef je niet te wachten tot er een plek is om in te voegen. Je rijd gewoon meteen weg.

Met enige regelmaat zie je politieauto’s rijden. Die rijden altijd met de blauw/rode zwaailichten aan. Er wordt veel op snelheid gecontroleerd, maar dat wordt natuurlijk snel doorgeseind.